Jak te nastawienia przejawiają się u nas w czasie spowiedzi?
W pierwszym przypadku żal za grzechy zamienia się w rozumowe poszukiwanie rozbieżności między swoim postępowaniem i gotowym kodeksem. Taka spowiedź swoją formą przypomina sprawozdanie. I bywamy nawet zakłopotani, jeśli nie wykonaliśmy planu grzechów, tak samo, jak niezręcznie jest niepokoić lekarza, jeżeli temperatura wynosi tylko 37ºC, bo gdyby było 40ºC – to wszystko w porządku.
Sam sakrament spowiedzi zaczyna być pojmowany na wzór przeprowadzania procesu sądowego, gdzie penitent początkowo przy przygotowaniu do spowiedzi występuje jako detektyw, który powinien w ustalonym czasie wykryć wystarczającą ilość przestępstw, potem, już w trakcie spowiedzi, występuje on jako oskarżony i jednocześnie jako prokurator (a czasem i jako świadek obrony, poszukujący okoliczności łagodzących), a kapłan przy tym jest popychany ku roli sędziego, a czasem i do roli adwokata („Ja przecież siebie nie oszczędzam, więc kapłan powinien to uwzględnić).
Ale, właściwie, co jest złego w takim sposobie spowiadania się? To, że ślizga się on po powierzchni, nie dotyka głębi serca, nie szuka korzeni grzechu i dlatego właściwie nie dochodzi do metanoi – przemiany umysłu, i raz po raz, jeden i ten sam duchowy chwast natrętnie wyrasta w tym samym miejscu.
Ta „jurydyczna” formalna tendencja szczególnie zagraża zagarnięciem naszej spowiedzi, kiedy w duszy nie ma żywego uczucia skruchy – jest ona odrętwiała, zakamieniała ( "Покаяния несть во мне", "Не имам покаяние, не имам умиления, не имам слезы утешительныя" - "Nie ma we mnie skruchy", "Nie mam skruchy, nie mam wzruszenia, nie ma łzy pocieszenia" - Modlitwa po Kanonie Pokutnym).
Co możemy przeciwstawić tej tendencji, aby pogłębić naszą spowiedź?
(cdn)
FIODOR J.WASYLUK (Федор Ефимович Василюк), dziekan wydziału Konsultacji Psychologicznej Moskiewskiego Uniwersytetu Psychologii i Pedagogiki, w swoich pracach uzasadnia konieczność modlitwy: "Modlitwa umieszcza duszę w promieniach łaski, w nadziei na to, że ani jedna cząsteczka istnienia, ani jeden zalążek sensu, ani jedno poruszenie duszy nie będą zapomniane, odrzucone, obcięte, ale przez łaskę staną się sobą, urzeczywistnią pierwotny zamysł, przyobleką się w doskonałość."
Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz