Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.

Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.

Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.

Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.

Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)

От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.

14 stycznia 2011

Spowiedź i psychoterapia - fragment 6

Co można wynieść z podobnego psychoterapeutycznego doświadczenia przy przygotowaniu do spowiedzi, aby pomóc własnej duszy odejść od formalnego, zewnętrznego nazywania grzechów - w głąb, do korzeni grzechu?

„Zgrzeszyłem kłamstwem, osądzeniem, wybuchowością ...” - znów i znów powtarza człowiek na spowiedzi! Jak zatrzymać ślizgającą się po powierzchni świadomość i umożliwić jej pójście w głąb?

Wyobraźmy sobie taki wewnętrzny sokratesowy dialog z samym sobą.

- Byłeś rozdrażniony? Pomyśl, jaka była przyczyna, dlaczego ty z takim rozdrażnieniem rozmawiałeś ze swoim podwładnym?

- Dlatego, że jest leniwy i nie wykonał polecenia.

- Ale co konkretnie cię w tym szczególnie dotknęło?

- Chyba to, że to moje polecenie i on tym samym przejawił brak szacunku dla mnie.

- Jesteś przekonany, że na brak szacunku masz obowiązek reagować rozdrażnieniem?

- Nie, oczywiście, nie mam obowiązku.

- Więc jeśli ty sam dobrowolnie takiej decyzji o rozdrażnieniu nie podejmowałeś, to co jest w tobie, co zmusiło cię przejawić rozdrażnienie w odpowiedzi na brak szacunku?

- Widocznie oczekiwanie, że wszyscy będą mnie szanować, a już szczególnie podwładni.

- To znaczy w duszy masz przekonanie, że nie wątpliwie zasługujesz na szacunek i wszyscy są zobowiązani okazywać ci go?

- Logicznie biorąc – tak, ale ja nie zgadzam się z takim przekonaniem, ono jest mi niemiłe.

- Czemuż to?

- To nie ja! To jakiś tłusty, nadęty, odrażający despota.
(cdn)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz