Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.

Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.

Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.

Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.

Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)

От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.

2 stycznia 2011

Spowiedź i psychoterapia - fragment 2

Oto przypadek, kiedy psychoterapia i spowiedź znalazły się w relacji współpracy. Psychoterapia pomogła zdjąć wewnętrzne przeszkody na drodze do spowiedzi, a spowiedź, chciałoby się wierzyć, pomoże Ludmile zrobić krok w rozwiązaniu tego życiowego problemu, któremu była poświęcona psychoterapia - jeśli nie uratować małżeństwo, to przynajmniej przywrócić godne ludzkie relacje po rozwodzie.

Podczas omawiania tematu współzależności spowiedzi i psychoterapii bardzo często mówi się o ich konkurencji w kontekście kultury współczesnej, gdzie psychoterapia jakoby zajęła miejsce spowiedzi. Zapewne, jest w tym część prawdy, ale dziś chciałbym postawić pytanie w całkowicie innej płaszczyźnie: co doświadczenie współczesnej psychoterapii może nam dać w procesie spowiedzi i żalu za grzechy.

Żal za grzechy to nie odrębny akt, lecz cała droga („И настави нас на путь покаяния” - „I nawróć nas na drogę żalu” – modlimy się w Pokutnym Kanonie).
Sens drogi jest ustalony przez jej cel. I końcowy cel i sens żalu to wcale nie płacz, nie przygnębienie, nie łzy, a radość pojednania i spotkania. Spotkanie to odbywa się, oczywiście, bynajmniej nie dlatego, że jesteśmy takimi doświadczonymi podróżnikami, i sami osiągnęliśmy cel. I chyba nawet nie tak sprawa wygląda, jak w starych arytmetycznych zadaniach, gdzie z punktu A i B naprzeciw siebie wyruszyli dwaj podróżnicy z różną prędkością. W zadaniach pytano zazwyczaj, gdzie oni się spotkają.

Odcinek, który już przeszliśmy, nie daje nam powodu do dumy z naszych turystycznych talentów, czasami bardziej przypominamy nie rześkiego turystę, a mokrą przestraszoną owcę, której cały wkład w spotkanie z pasterzem polegał na tym, że nie zapominała beczeć żałośnie. Ale, tak czy owak, bez tego beczenia do spotkania mogłoby nie dojść.

I, jak mi się wydaje, sens naszej konferencji zawiera się w tym, żeby podzielić się doświadczeniem tego beczenia, doświadczeniem błądzenia i poszukiwania punktów orientacyjnych na drodze żalu za grzechy. (cdn)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz