Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.

Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.

Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.

Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.

Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)

От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.

28 czerwca 2011

Modlitwa i przeżywanie (7)

3. Przeżywanie i modlitwa.

W świetle tych wniosków ważnych dla rozwoju praktyki chrześcijańskiej psychoterapii i duszpasterstwa należy starannie rozważyć zależność między procesami przeżywania i modlitwy. Ale i odwrotnie sama praktyka duszpasterska tworzy szczególne podejście do ważnego dla chrześcijańskiej antropologii i psychologii tematu ludzkich uczuć i przeżyć. Stosunek do tego tematu tradycyjnie ewoluował pod dominującym wpływem ascetycznego dyskursu walki z namiętnościami. Duszpasterski i ascetyczny dyskurs są jednomyślne, co do celu, ale znacząco różnią się metodami i stylistyką. W szczególności w ascetycznym kontekście częściej dominuje metaforyka wojny, bitwy, a w duszpasterskim – metaforyka uzdrawiania.
Jak lekarz patrzy na choroby nie tylko jak na zło, ale i jak na próbę zdrowych sił organizmu do radzenia sobie z negatywnymi wpływami, podobnie i praktyka chrześcijańskiego duszpasterstwa powinna badać procesy przeżywania tak w ich negatywnych tendencjach do przekształcania się w namiętności, jak i w pozytywnych tendencjach do duchowego wzrostu.

Nakreślmy niektóre z zagadnień dotyczących badania przeżywania w takiej perspektywie, mając na uwadze paradygmat praktyki duszpasterskiej.
a) Po pierwsze, to jest pytanie o charakterystycznych cechach procesu przezywania, które umożliwiają jego zbawienne połączenie z modlitwą;
b) Drugie pytanie – o typy połączenia przeżywania i modlitwy;
c) Trzecie – o wpływie modlitwy na przeżywanie. (cdn)

http://wiara.daiguo.com/doc/Modlitwa_i_przezywanie_pl.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz