I ostatnia rzecz, którą chcę powiedzieć o przezwyciężaniu tendencji „psychologizmu”.
Ta tendencja usiłuje wpoić nam, że grzech – to tylko wewnętrzny, tylko duchowy stan, a nie coś materialnego, rzeczywistego, obiektywnego. A jeśli tak, to najważniejsze, żebyśmy się wyspowiadali, okazali skruchę, otrzymali przebaczenie i pokuta na tym zakończona.
Przedstawmy taki obrazek. Rozbrykany smarkacz gra w piłkę, nie zwracając uwagi na przestrogi dorosłych i koniec końców tłucze szybę w oknie.
Niezadowolenie rodziców – łzy - „więcej nie będę” - wybaczenie. Ale po tym wszystkim dobry ojciec weźmie narzędzia i zawoła syna, aby razem wstawić nową szybę.
„Bóg myśli rzeczami”, myśl Boga jest ontologiczna (obejmująca całą złożoność bytu, istnienia, rzeczywistości – przypis tłumacza). Tak. Wierzymy, że przebaczenie Boga jest także ontologiczne; odpuszczając grzech Bóg jednocześnie rozpoczyna pracę dla uzdrowienia, odbudowy, naprawienia zrujnowanego naszym grzechem świata. My sami nie jesteśmy w stanie skleić rozbitej szyby ani wstawić nowej, ale dążyć do tego, aby potrzymać gwóźdź, podczas gdy ojciec wstawia nowe okno, jest nasza powinnością. Co ja mówię – powinność – to radosna szansa współtworzenia z Bogiem.
Wszystko to jest oczywiste. I istota problemu nie w tym, jak zrozumieć, że uwieńczeniem skruchy jest nie duchowa ulga, i nawet nie spotkanie, a przyniesienie owocu. Istota problemu tkwi w tym, jak to wykonać. My nad to dobrze wiemy, jak ziarna naszej skruchy, beztrosko rzucone przy drodze nie zdążą nawet wykiełkować, bo wydziobują je ptaki. (cdn)
FIODOR J.WASYLUK (Федор Ефимович Василюк), dziekan wydziału Konsultacji Psychologicznej Moskiewskiego Uniwersytetu Psychologii i Pedagogiki, w swoich pracach uzasadnia konieczność modlitwy: "Modlitwa umieszcza duszę w promieniach łaski, w nadziei na to, że ani jedna cząsteczka istnienia, ani jeden zalążek sensu, ani jedno poruszenie duszy nie będą zapomniane, odrzucone, obcięte, ale przez łaskę staną się sobą, urzeczywistnią pierwotny zamysł, przyobleką się w doskonałość."
Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz