Jak pomóc sobie uwolnić swoją aktywną osobowość z psychicznych nastrojów, stanów, emocji? Nie mam recepty. Ale oto przykład, w którym jest pewna podpowiedź.
Mój chrześniak w rozmowie telefonicznej mówi mi: „Bóg chyba obraził się na mnie. Poszedłem wczoraj (a był to Wielki Piątek) do kręgielni. Cały czas przegrywałem. Potem zgubiłem krzyżyk i zacząłem wygrywać”.
Można było po prostu przerazić się i powiedzieć: „Postąpiłeś okropnie”. Ale zdążyłem się spostrzec, że teraz to ja rozmawiam nie z namiętnym graczem, lecz o namiętnym graczu. A rozmawiam z tym, kto próbuje uświadomić sobie, co się z nim stało. To nie skrucha i nie spowiedź, to na razie tylko mgliste poczucie winy, nieprawdy, od którego były dwie drogi – do ucieczki w samousprawiedliwienie i do prawdziwej oceny.
Należało mu pomóc początkowo nie tyle zobaczyć grzech, co poczuć samego siebie, tego, kto będzie walczyć z grzechem. Mówię więc: „Antoni, całkowicie się z tobą zgadzam … Zgadzam się z twoją oceną tego postępku. W twoich relacjach z Bogiem ten postępek, w rzeczy samej, myślę, był dla Niego nawet nie po prostu przykrym, a być może wręcz obraźliwym, prawdziwym bólem. A więc myślę tak samo jak ty …”.
Nie chciałem łagodzić sytuacji i mówić o Bożym miłosierdziu. On powinien był dojrzeć do skruchy. Moje zadanie polegało na tym, żeby pomóc mu odróżnić siebie od grzechu. Nie mogłem zgadzać się i solidaryzować z grzechem, ale jak najbardziej mogłem zgadzać się z tym, kto ocenia postępek jako grzech. Człowiek, czując takie potwierdzenie siebie, rozumiejąc, że inni nie utożsamiają jego osoby z grzechem, otrzymuje przyczółek dla walki wewnętrznej. (cdn)
FIODOR J.WASYLUK (Федор Ефимович Василюк), dziekan wydziału Konsultacji Psychologicznej Moskiewskiego Uniwersytetu Psychologii i Pedagogiki, w swoich pracach uzasadnia konieczność modlitwy: "Modlitwa umieszcza duszę w promieniach łaski, w nadziei na to, że ani jedna cząsteczka istnienia, ani jeden zalążek sensu, ani jedno poruszenie duszy nie będą zapomniane, odrzucone, obcięte, ale przez łaskę staną się sobą, urzeczywistnią pierwotny zamysł, przyobleką się w doskonałość."
Książka Fiodora Jefimowicza Wasyluka o niezwykle głębokiej, mocnej treści -
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
"Przeżywanie i modlitwa" ("Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005)
nie jest jeszcze przetłumaczona na język polski.
Tym nie mniej, na blogu zostaną umieszczone fragmenty książki w języku oryginału.
Czynię to z potrzeby serca: aby tą pracą oddać chwalę Panu Bogu za dar wiary i owoce posługi Fiodora Jefimowicza Wasyluka
oraz dziękować Mu za opiekę nad moją rodziną.
Книга Федора Ефимовича Василюка "Переживание и молитва. Опыт общепсихологического исследования", Москва, "Смысл", 2005 не переведена еще на польский.
Тем не менее на блоге будут представлены фрагменты на языке оригинала.
Фрагмент 1: "МОЛИТВЕННАЯ АДРЕСОВАННОСТЬ ПЕРЕЖИВАНИЯ" (начало - 28 ноября 2011 г.)
Фрагмент 2: "ФОКУСИРОВКА МОЛИТВЫ НА ПЕРЕЖИВАЕМЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ" (начало - 6 марта 2012 г.)
От всего сердца хочу моими скромными усилиями восславить Господа за дар веры и плоды миссии Федора Ефимовича,
познакомить с его мыслями и опытом новых читателей,
а также выразить мою благодарность Господу за любовь и заботу о моей семье.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz